søndag den 14. marts 2021

Dyreholdsopgave C


Pædagogisk forløb med og omkring dyreholdene 

Arbejdet omkring og med vores respektive dyrehold i Farvdal og Blomsterhaven er en integreret del af det nuværende læringsmiljø i begge institutioner. De pædagogiske forløb omkring etableringen af begge dyrehold, pasningen af samt aktiviteter med og omkring regnormene har til formål at understøtte børnenes naturfaglige viden. 
Under logbøgerne Dyrehold 1 og Dyrehold 2, beskriver og dokumenterer vi, hvordan vi har etableret regnormeterrarierne, samt hvorledes vi inddrager vuggestuebørnene i pasningen.

Udover deltagelse i etablering og pasning er vores konkrete ideer, at planlægge og gennemføre pædagogiske aktiviteter, der understøtter naturfaglig viden i børnehøjde. 

Disse aktiviteter kunne fx være at:

  • Synge sange om regneormen
  • Forestille os, at vi er regnorme, hvor vi ligger på gulvet og skubber hinanden og kryber frem
  • Lave og lege med slim
  • Lege solsorte, der trækker regnorme op af jorden
  • Se små film hvor regnormene graver og bygger deres gange under jorden
  • Mærke og opleve regnormene
  • Lave figurer af regnorme i modellervoks eller saltdej
  • Snakke med børnene om, hvad en regnorm spiser? evt. eksperimentere med, hvad vil regnormen spise?
  • Spise “regnorme” (spaghetti)
  • Koble vores regneorme hold til dyrelivet i naturen/legepladsen 
  • Undersøge hvordan regnormen graver under jorden  
Flere af de overnævnte aktiviteter har til hensigt at sikre, at læringen om regnormen skabes igennem den æstetisk-sanselige tilgang, der skal give børnene viden om og erfaringer med regnormene. Vi vil understøtte den æstetisk-sanselige tilgang ved brug af mimisk dramatiske metoder, som vil illustrere og levendegøre formidlingen (Ejbye-Ernst og Stockholm (2015), s. 199). 


Pædagogiske aktiviteter.

Her på bloggen har vi valgt at dokumentere, hvorledes vi vil tilrettelægge og gennemføre 3 pædagogiske aktiviteter med og omkring dyreholdene. De 2 af aktiviteterne vil blive beskrevet og dokumenteret nedenfor. Den 3. aktivitet vil I kunne læse om under blogindlægget Praksisafprøvning (Indlægget er under udarbejdelse).

Vi har under dyreholdsopgave B tidligere beskrevet vores pædagogiske mål med vores dyrehold som er, at børnene opnår en mere nuanceret viden omkring små dyr således, at de ikke forstår alle små dyr på legepladsen eller ude i vores biotop som værende "krible krable dyr". 

Igennem det pædagogiske arbejde med vores dyrehold ønsker vi derfor, at børnene tilegner sig et læringsudbytte, der giver dem mulighed for at bruge betegnelser og skabe en mere nuanceret forståelse af dyrene med udgangspunkt i en naturvidenskabelig forståelse.

Aktiviteterne: Hvad spiser regnormen og hvordan ser regnormens gange ud under jorden?

Sammenhæng:
I aktiviteterne vil vi bestræbe os på, at de 4 generelle færdigheder er i spil. Vi planlægger derfor, at vi indtænker de kommunikative færdigheder indenfor naturvidenskab: evnen til at se nøje efter, brugen af den eksperimenterende tilgang samt brugen af de praktisk-færdighedsmæssige evner til at skabe de første erfaringer med systemer og kategorier (Ejbye- Ernst og Stokholm (2015), s.183). 

I hver af vuggestuerne vil vi gennemfører de 2 nedenstående aktiviteter, som vi har valgt at udarbejde en SMTTE- model på.

I uge 10 vil Favrdal undersøge “Hvad spiser regnormen?“ og Blomsterhaven vil undersøge “Hvordan ser regnormens gange ud under jorden?“.

Mål:

At vi igennem aktiviteterne skaber et fælles læringsmiljø med fokus på dyreholdet.
At vuggestuebørnene danner sig nogle konkrete erfaringer med, hvordan regnormen lever.

Tiltag:
  • Vi vil fodre regnormene med mad fra børnenes madpakker.
Hvordan: Efter vi har spist, fortæller vi børnene, at regnormene også er sultne og skal have noget mad at spise. Vi spørg de børn, som har rester tilbage, om regnormene må smage deres mad. 
Vi samler en tallerken med en lille buffet til regnormene, hvorefter vi sammen med børnene går hen til regnormeterrariet. Terrariets overflade er blevet inddelt i små rum, hvor børnene på skift ligger nogle af deres madrester ned. 

  • Vi vil betragte regnormenes gang "under jorden"
Hvordan: Vi præsenterer børnene for dagens regnorme-aktivitet igennem fortælling samt billeder. Vi går på legepladsen, hvor vi sammen skal grave efter regnorme og efterfølgende fylde de 2 smalle terrarier med skiftevis jord og sand. 
De 2 terrarier vil efterfølgende blive opbevaret køligt og mørkt. I ugens løb vil vi hver dag betragte udviklingen i terrarierne og der vil blive taget billeder. Når forsøget er slut, vil vi sammen med børnene grave regnormen ned i jorden igen.

Under begge aktiviteter vil vi i alle faserne sætte ord på de konkrete ting, der indgår, fx. regnorm, sand, jord, grønsager m.m.
Under aktiviteterne bruger vi både verbalt og nonverbalt sprog. “Mmm, hvor lækkert, regnormene må smage X`s leverpostejmad (kører hånden rundt på maven og laver “slubre” lyde). 

Ydermere tydeliggøre  vi vores og i særdeleshed børnenes handlinger gennem kommunikation med fokus på det naturvidenskabelige. Vi italesætter fx. “Du passer godt på regnormen, der kryber i din hånd”.
Vi vil skabe et læringsmiljø, der giver børnene mulighed for at se nøje efter. Derfor sikrer vi den rette tid og ro til fordybelse, hvor der er mulighed for at få øje på forskelle i fx. jordens og sandets opdeling. Den eksperimenterende tilgang vil være bærende i begge tiltag, da vi har et ønske om at undersøge noget. Fx undersøge hvilke madvarer regnormene spiser. De praktisk-færdighedsmæssige evner kommer i spil under tiltagende ved, at børnene er aktivt deltagende og igennem deres egne handlinger skaber de første erfaringer med systemer og kategorier, fx i opdeling af jord og sand.

Vores rolle som pædagogstuderende er igennem hele arbejdet med vores dyrehold, at vi skal varetage det overordnet ansvar for dyrenes ve og vel. I det pædagogiske arbejdet med levende dyr er det derfor vigtigt, at der udvælges en tovholder, som har ansvar for pasningen. Dette for at sikre, at de etiske overvejelser omkring vores dyrehold er medregnet. Dette forudsætter, at vi har den nødvendige  naturvidenskabeligviden, der gør os kompetente til at holde dyr- i dette tilfælde regneorme.

Tegn:

  • Børnene er aktivt deltagende og udviser lyst til at deltage i aktiviteterne. 
  • Børnene ser nøje efter.
  • Børnene udviser interesse for at følge forløbet.
  • Børnene kommunikerer omkring aktiviteten både verbalt og nonverbalt.
  • Børnene behandler regnormene med en forståelse af, at det er et levende dyr. De udviser empati.

    Evaluering:

    I de 2 vuggestuegrupper vil vi reflektere og evalurere sammen med vores kollegaer om, hvorvidt vi har formået at indfri det læringsmål, som vi har fremsat i vores SMTTE- model.

    Dokumentation af aktiviteterne  

    Hvad spiser regnormen?




    Regnormebuffet klar til at blive serveret.
    Terrariet er inddelt i små rum, hvor de forskellige madrester bliver fordelt af børnene.


    Børnene fordeler maden og “ser nøje efter”, om de kan se nogle regnorme?





    Hvordan ser regnormens gange ud under jorden?


    Vi leder efter regnorme i jorden på legepladsen.

    Vi fylder sammen terrariet med skiftevis jord og sand.

    Terrariet er med indenfor i vuggestuen, vi ser nøje efter og børnene italesætter; hvor er regnormen henne? 
    Vi har sammen med børnene observeret på regnormens gange og taget billeder af udviklingen løbende.


    Den sidste dag hvor aktiviteten afholdes, har vi taget terrariet med til en lille "sangsamling". Børnene kigger engagerede nøje efter og nogle af børnene viser, at de har fået øje på flere af regnormene. De siger fx; regnorme, se der, m.m.

    Vi synger en sang, som børnene allerede kender rigtig godt, hvor hvert barn gemmer sig under et gennemsigtig tørklæde og på skift kommer frem og siger Bøh, når deres navn nævnes. 
    Bagefter synger vi om Regnormene (se overstående billede for sangtekst).
      

    Samlet afsluttende evaluering 

    Vi fik i både Farvdal og Blomsterhaven planlagt og gennemført aktiviteter, der skabte et fælles læringsmiljø, hvor dyreholdet var i fokus.
    Vi oplevede, at børnene var  aktivt deltagende og udviste lyst til at deltage i aktiviteterne. De henvendte sig ofte og spurgte til regnormene, som de gerne ville iagttage og der var flere af børnene, som fordybede sig og så nøje efter. Bl.a. hvad har regnormen spist? Hvor er regnormen? 
    Vi oplever, at børnene bruger både deres verbale og non-verbale sprog.
    Eksempler på det non-verbale sprog ses tydeligt på nogle af de overstående billeder, hvor flere af børnene både peger og justere sig kropsligt fx ved at ligge sig på gulvet i højde med regneormeterrariet. 

    Vi oplevede, at børnene dannede sig nogle konkrete erfaringer med, hvordan regnormene lever. 
    Dette så vi bl.a. under aktiviteten “Hvordan ser regnormenes gange ud?”, hvor børnene deltagede aktivt i at fylde terrariet med skiftevis jord og sand. En pige fra vuggestuen sagde følgende: “Det kan regnormene godt li`“. Hun formåede dermed at koble det, at vi fylder terrariet på en bestemt måde med, at vi tilgodeser regnormenes behov.
    Under aktiviteten “Hvad spiser regnormene?” udviste børnene tilsvarende et stort engagement og en stor empati for de sultne regnorme. En dreng sagde:” Regnormen sulten, smage min mad”.
    En pige supplerede:”Mmm, smager godt. Regnormen glad spiser frugtstang“.

    I vores refleksioner over det pædagogiske forløb, er vi blevet bevidste om, at de 2 pædagogiske aktiviteter kræver, at vi afsætter god tid til begge aktiviteter. Derfor har vi valgt, at begge aktiviteter fortsætter i den kommende uge. 
    Vi kan dermed understøtte, at det bliver endnu tydligere for børnene, hvad regnormene spiser og hvordan deres gange ser ud under jorden. Vi vil desuden gentage aktiviteterne igen om nogle uger for derigennem at understøtte børnenes naturfaglige viden og forståelse for ovenstående.

    I Favrdal havde vi planlagt, at regnormene skulle fodres udenfor. Men grundet kulden valgte vi at afvikle aktiviteten indenfor. En justering der var særdeles hensigtsmæssig; vi kunne gå direkte fra bordet ned og fodre regnormene og undgik at kulden ville præge børnenes motivation og engagement i forhold til at skule deltage i den pædagogiske aktivitet. 


    1 kommentar:

    1. Dejligt sammenhængende, veldokumenteret og uddybende indlæg :-). God ide at inddrage det mimisk-dramatiske vinkel i jeres overvejelser.

      SvarSlet

    K4 aktivitet: Karse

    Vi har under vores planteholdsopgave del 2 beskrevet, hvordan vi tilrettelægger og gennemfører en pædagogisk aktivitet med fokus på karse🌱 ...