torsdag den 11. marts 2021

Planteholdsopgave



Målet med vores planteholdsopgave er, at vi opnår viden om og erfaringer med spirring a
f forskellige frø 🌱🌱
Derudover viden om, hvordan vi kan arbejde med planter i vores pædagogiske praksis☘️🌻🌸
Vi vil i den forbindelse bl.a. tage udgangspunkt i kap. 5.1 “Planter i pædagogisk praksis“ i grundbogen Natur og udeliv samt temanummer “Børn og haveliv” fra tidsskriftet Praktisk Økologi.

I planteholdsopgaven skal vi:
Indsamle og dyrke minimum 15 forskellige frø (5-6 fra hver af de 3 nedenstående kategorier), som vi skal eksperimentere med at få til at spire🌱

Nedenfor kan du se, hvilke frø vi har forsøgt os med:


1.Kategori: Frø fra vilde planter: Bellis, kvæde, ukendt og hassel



2. Kategori: Frø fra køleskabet eller krydderiskuffen: Æble, citron, agurk, appelsin og cherrytomat



3. Kategori: Frø fra frøposer: Jordbær, ærter, salat, gulerødder, Zinnia og karse 
(Såning af karse er en del af en pædagogisk aktivitet i vuggestuen)






Logbog

Lørdag d.05.03.2021
Opstart på plantehold


Onsdag d. 10.03.2021
De første spirer - Zinnia, Ærter og Salat



Torsdag d.11.03.2021
Ærte spirer- det er imponerende at observere de lange rødder, som ærterne allerede nu har etableret🌱
Spirerne er i dag blevet vendt en omgang - dette for at sikre et nogenlunde jævnt fordelt lysindfald på spirerne🌞


Fredag d.12.03.2021 vs. Søndag d.14.03.2021

Zinnia, ærter og salat🌼🌱🥬



Gulerødderne er også begyndt at spire godt henover weekenden🥕

Tirsdag d.16.03.2021


Så er spinatranken så småt begyndt at komme frem 🌱



Søndag d.21.03.2021






1 kommentar:

  1. Dejligt overskueligt indlæg - det bliver spændende af følge med. Et god ide at spise i gennemsigtige bøtter så man kan følge med i rod udviklingen!

    SvarSlet

K4 aktivitet: Karse

Vi har under vores planteholdsopgave del 2 beskrevet, hvordan vi tilrettelægger og gennemfører en pædagogisk aktivitet med fokus på karse🌱 ...