Målet med vores planteholdsopgave er, at vi opnår viden om og erfaringer med spirring af forskellige frø 🌱🌱
Derudover viden om, hvordan vi kan arbejde med planter i vores pædagogiske praksis☘️🌻🌸
Vi vil i den forbindelse bl.a. tage udgangspunkt i kap. 5.1 “Planter i pædagogisk praksis“ i grundbogen Natur og udeliv samt temanummer “Børn og haveliv” fra tidsskriftet Praktisk Økologi.
Vi vil i den forbindelse bl.a. tage udgangspunkt i kap. 5.1 “Planter i pædagogisk praksis“ i grundbogen Natur og udeliv samt temanummer “Børn og haveliv” fra tidsskriftet Praktisk Økologi.
I planteholdsopgaven skal vi:
Indsamle og dyrke minimum 15 forskellige frø (5-6 fra hver af de 3 nedenstående kategorier), som vi skal eksperimentere med at få til at spire🌱
Nedenfor kan du se, hvilke frø vi har forsøgt os med:
1.Kategori: Frø fra vilde planter: Bellis, kvæde, ukendt og hassel
2. Kategori: Frø fra køleskabet eller krydderiskuffen: Æble, citron, agurk, appelsin og cherrytomat
3. Kategori: Frø fra frøposer: Jordbær, ærter, salat, gulerødder, Zinnia og karse
(Såning af karse er en del af en pædagogisk aktivitet i vuggestuen)
Logbog
Lørdag d.05.03.2021
Opstart på plantehold
Onsdag d. 10.03.2021
De første spirer - Zinnia, Ærter og Salat
Torsdag d.11.03.2021
Ærte spirer- det er imponerende at observere de lange rødder, som ærterne allerede nu har etableret🌱
Spirerne er i dag blevet vendt en omgang - dette for at sikre et nogenlunde jævnt fordelt lysindfald på spirerne🌞
Dejligt overskueligt indlæg - det bliver spændende af følge med. Et god ide at spise i gennemsigtige bøtter så man kan følge med i rod udviklingen!
SvarSlet