Beskrivelse af målgruppe samt det pædagogiske mål
Målgruppen for vores dyreholdsopgave er vuggestuebørn i alderen fra1-3 år 👶🏼👧🏾🧒🏻
Vi ønsker at give børnene oplevelser og erfaringer med dyr, for derigennem at være med til at understøtte, at børnene senere tilegner sig miljøforståelse og handlekompetencer. Små daglige positive oplevelser er dem, som har den største effekt på børnene. Det er derfor ideelt at udnytte det potentiale, som vuggestuens rammer besidder med henblik på, at give børnene oplevelser med dyr og naturen (Didriksen(2008), s.30).
Ved målrettet at arbejde med et pædagogiske lege-og læringsmiljø med fokus på dyr og natur, kan vi være med til at understøtte, at børnene stille og roligt opbygger en holdning til naturen med respekt for det levende og med forståelse for vores afhængighed af dyr og naturen. De helt små børn skal lære at omgås dyr, mærke og føle dem (Didriksen (2008), s. 30).
Ved at sætte fokus på ovenstående, vil børnene kunne opbygge en mere nuanceret forståelse for dyr og naturen, i et leg og -læringsmiljø der kan tilgodese vuggestuebørnenes behov.
Mål for børnenes læringsudbytte
I vores dyreholdsopgave har vi valgt at etablere 2 dyrehold med regnorme.
Det pædagogiske mål med vores dyrehold er, at børnene opnår en mere nuanceret viden omkring små dyr således, at de ikke forstår alle små dyr på legepladsen eller ude i vores biotop som værende "krible krable dyr". Igennem det pædagogiske arbejde med vores dyrehold, ønsker vi derfor, at børnene tilegner sig et læringsudbytte, der giver dem mulighed for at bruge betegnelser og skabe en mere nuanceret forståelse af dyrene med udgangspunkt i en naturvidenskabelige forståelse.
Undervejs mod målet vil vi tilrettelægge og gennemføre et et leg- og læringsrum, der skaber konkrete oplevelser med hvirvelløsedyr. Denne læring ønsker vi at skabe igennem den æstetisk-sanselige tilgang, der skal give børnene viden om og erfaringer med hvirvelløse dyr. Vi vil understøtte den æstetisk-sanselige tilgang ved brug af mimisk dramatiske metoder, som vil illustrere og levendegøre formidlingen (Ejbye-Ernst og Stockholm (2015), s. 199).
Vi ønsker at understøtte børnenes naturvidenskabelige kompetencer med afsæt i Lars Domino Østergaards 4 gennerelle færdigheder og evner. Færdigheder og evner der ifølge Lars Domino Østergaard skaber fundamentet for, at børnene tilegner sig færdigheder og evner inden for natur og naturfænomener.
I de pædagogiske aktiviteter med vores dyreholde vil vi derfor bestræbe os på, at de 4 generelle færdigheder er i spil. Vi planlægger derfor, at vi indtænker de kommunikative færdigheder indenfor naturvidenskab, evnen til at se nøje efter, brugen af den eksperimenterende tilgang samt brugen af de praktisk-færdighedsmæssige evner til at skabe de første erfaringer med systemer og kategorier (Ejbye- Ernst og Stokholm (2015), s.183).
I aktiviteterne gør vi desuden brug af de forskellige vidensformer for her igennem at sikre, at børnene oplever et leg- og læringsmiljø, hvor vi som pædagoger planlægger, at børnene får mulighed for at bearbejde alle 5 vidensformer. Dette for at sikre, at de opnår den viden, der er befordrende for deres langtidshukommelse (Ejbye- Ernst og Stokholm (2015), s.59)
Placering og indretning med henblik på børnenes oplevelses- og læringsmuligheder
Vi vil etablere to dyrehold, som vil blive placeret i de to vuggestuer, hvor vi hver især arbejder. Placeringen vil tage højde for, hvilke betingelser der skal være til stede for, at regnormene har de bedste levebetingelser. Vi vil desuden bestræbe os på, at regnormene får en central placering i vuggestuen, som vil gøre det muligt for børnene at observere regnormene- også når vi ikke laver pædagogiske aktiviteter, hvor vi har fokus på regnormene.
Naturfaglige begreber som dyreholdet kan give anledning til at introducere/bearbejde
Børnenes samspil med naturen, en spirende miljøforståelse og begyndende handlekompetencer. Børnene stifter desuden erfaringer med de første naturfaglige begreber og får tilsvarende en begyndende viden om regnormens livscyklus, samt en forståelse af, at regnorme er levende dyr.
Det er vigtig, at vi som pædagoger tilrettelægger et leg- og læringsmiljø, der understøtter børnenes naturfaglig dannelse.
I den styrkede pædagogiske læreplan er læreplanstemaet “Natur, udeliv og science” netop med til at danne de lovmæssige rammer omkring det pædagogiske arbejde med introduktion og bearbejdelse af naturfaglige begreber. Her står følgende bl.a. skrevet: "....der tages udgangspunkt i et læringssyn, der aktivt inddrager børnenes eksisterende viden og erfaringer, undren og spørgsmål, men som samtidig forstyrrer og udfordre børnenes aktuelle forståelser" (Den styrkede pædagogiske læreplan s. 44).
Vi vil derfor undersøge, hvilken viden børnegruppen i vores vuggestuer allerede har, for derigennem at tilføje nye naturfaglige begreber til deres nuværende forståelser af regneorme.
Ideer til konkrete pædagogiske aktiviteter der kan skabe læring og bidrage ny naturfaglige viden i børnehøjde
- Synge sange om regneormen
- Forestille os, at vi er regnorme, hvor vi ligger på gulvet og skubber hinanden og kryber frem
- Lave og lege med slim
- Lege solsorte, der trækker regnorme op af jorden
- Se små film hvor regnormene graver og bygger deres gange under jorden
- Mærke og opleve regnormene
- Lave figurer af regnorme i modellervoks eller saltdej
- Snakke med børnene om, hvad en regnorm spiser? evt. eksperimentere med, hvad vil regnormen spise?
- Spise “regnorme” (spaghetti)
- Koble vores regneorme hold til dyrelivet i naturen/legepladsen
- Undersøge hvordan regnormen graver under jorden
Tegn på læring
- Børnene er engagerede i de pædagogiske aktiviteter med og omkring vores dyrhold.
- Børnene behandler regnormene med en forståelse af, at det er et levende dyr. De udviser empati.
- Børnene er initiativrige igennem fx. lege i vuggestuen
- Børnene udviser lyst til at undersøge og eksperimentere med regnormene.
- Børnene italesætter konkret læring. Fx “ Se, jeg bevæger mig som en regnorm”, “Skal vi give regnormene mad?“.
- Børnene er opmærksomme på regnorme og andre levende dyr på legepladsen og i den omkring liggende natur.
- Børnene med verbalt sprog benytter et mere nuanceret sprog og dertilhørende begreber omkring vores dyrehold.
Kildehenvisning:
Børne- og Socialministeriet (2018): Den styrkede pædagogiske læreplan, Rammer og indhold. København
Didriksen, U. (2008). Hvor får børn deres dyreopfattelser fra ?. I: Er dyr til børn - er børn til dyr. (s.27-31). Skoletjenesten Zoologisk Have.
Ejbye- Ernst, N. og Stokholm, D (2015), Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime
Hejsa - spændende overvejelser med inddragelse af relevant litteratur. Jeg tænker I har lagt et rigtig godt fundament for opgave B og C også - det bliver spændende at følge.
SvarSlet