mandag den 8. februar 2021

Aktivitet: Naturens overflader


For de fleste af os er skoven et kendt område, hvor vi tidligere har gjort os nogle erfaringer med at færdes. Vi oplever dog ofte børn i vuggestuealderen, der oplever skoven og dens elementer for første gang. Her kan de nye oplevelser og sanseindtryk virke store og for nogle børn meget overvældende og utrygge. Dette kommer til udtryk ved, at nogle børn forholder sig mere passive i disse omgivelser. Nogle børn vil ikke røre med hænderne på de forskellige ting i skov og bliver derved begrænset i deres selvhjulpenhed og motoriske udvikling.   
I nedestående aktivitet vil vi komme med eksempler på, hvordan vi kan arbejde med, at børnene får kendeskab til, og bliver fortrolige med, nogle af de sanseindtryk, der rammer os, når vi besøger den, for de mindre børn, MEGET store biotop🌳🌳🌳

Billederne nedenfor illustrerer forskellige overflade i vores biotop i Vesterskoven. Overflader der alle, på hver sin måde indeholder forskellige sanseoplevelser.
Vi vil i det omfang, som det er muligt, samle og tage forskellige overflader og elementer fra vores biotop med hjem i vuggestuens trygge rammer. 
Her vil vi sammen med børnene undersøge, sanse og italesætte de forskellige elementer. For derigennem at gøre børnene mere fortrolige med og skabe nye erfaringer omkring de forskellige sanseindtryk, som vi møder på vores tur til biotopen.

I aktiviteten har vi fokus på, at vi aktiverer de 5 vidensformer, som er befordrende for langtidshukommelsen, såfremt de foregår samtidig. Dette vil være med til at sikre den mest optimale læring hos børnene (Ejbye- Ernst og Stokholm (2015), s.59-62).
 

Herunder finder du en beskrivelse af de 5 vidensformer, samt en beskrivelse af hvorledes de er i spil i vores aktivitet "Naturens overflader": 

Katalog viden: Den sproglige, eksplicitte og videnskabelige viden. Vi benytter fagbegreber, italesætter og beskriver de forskellige overflader og elementer fra vores biotop. Vi har derfor på forhånd sikret, at vi har et grundlæggende kendskab til de overflader og elementer, som vi tager med hjem til vuggestuen.  

Analog viden: Vi iagttager og sanser de forskellige overflader og elementer sammen med børnene. Under denne vidensform arbejder vi med, at vi gør den overnævnte katalog viden mere nærværende og levende for børnene. Vi mærker fx på de glatte, våde og knasende blade og sammenligner den kolde is med, for barnet, velkendte kolde ting. 

Dialogisk viden: Sammen med børnene taler vi om og fortolker vores egne og hinandens iagttagelser og erfaringer. Her er det vigtig, som i alle andre sammenhænge, at vi har en god relation til børnene. Dette for at sikre, at vi som pædagoger herigennem kan spore os ind på, hvilken viden børnene allerede har, for derigennem at videre formidle ny viden igennem dialog. 

I aktiviteten om "Naturens overflader" gav undersøgelsen af de forskellige overflader og elementerne et bredt grundlag for dialog sammen med børnene.
Qua børnenes aldre har flere af børnene endnu ikke et ordforåd, som gør dem i stand til at kunne italesætte deres viden og oplevelser verbalt.
Derfor bruger vi børnenes nonverbale kommunikation,  når de fx peger på et blad, til at italesætte deres viden og oplevelser. Vi gør desuden brug af billeder og små filmklip til at understøtte dialogen.
 
Kropslig viden: Børn lære igennem deres kroppe, således er den kropslige viden væsentlig at indtænke i alle former for læringsforløb. 
Denne kropslige viden aktiveres ved, at børnene er aktivt deltagende under hele processen fra indsamlingen af "Naturens overflader" til selve undersøgelsen af de forskellige elementer hjemme i vuggestuen.

Phronesis viden: Den sidste vidensform. Denne viden kan man ikke læse sig til- den må erfares. Phronesis er situationsbestemt dømmekraft baseret på erfaringer med lignende situationer (Ejbye- Ernst og Stokholm (2015), s.55-62).

Beskrivelse af hvor vi oplever de 5 forskellige vidensformer bliver berørt i aktiviteten "Naturens overflader":

De 4 udvalgte elementer fra vores biotop i Vesterskoven bliver fundet sammen med børnene. I denne del af aktiviteten er det for de fleste af børnene deres kropslig viden, der er i spil. Nogle af børnene er meget passive i dette læringsrum (perifer legitim deltagende) og derved opnår de en anden form for kropslig viden end de børn, der deltager aktivt i indsamlingen af de forskellige elementer. 
Ude på biotopen gør vi som pædagoger desuden brug af vores katalog viden om de forskellige elementer, som vi fortæller til børnene. 
Tilbage i vuggestuens kendte rammer er alle børnene meget engagerede i at undersøge de 4 forskellige elementer fra vores biotop. De børn der tidligere kun var perifer legitim deltagende ude på biotopen, de er nu aktivt deltagende på lige fod med resten af børnegruppen.
De har hænderne i og på alle elementerne, således er den kropslige viden også i spil hjemme i vuggestuen.
I de forskellige elementer gemmer der sig utrolige mange dyr. Fundet af dyrene vækker stor begejstring hos børnene. Forskellige biller og andre små dyr bliver betragtet igennem en beholder med påsat forstørrelsesglas 🐜🕷
Dette førte til mange gode dialoger om arter, hastigheder, forskel på stor og lille, få og mange osv.

Under den del af aktiviteten der finder sted i vuggestuen, oplever vi, at alle 5 vidensformer kommer i spil. I undersøgelsen af elementerne gør vi brug af vores katalog viden ved, at vi italesætter naturvidenskabelige fagbegreber. Vi tilrettelægger aktiviteten således, at vi gør den katalog viden mere nærværende og levende ved brug af den analog viden. Her skaber børnene erfaringer og viden igennem personlige iagttagelser og sansninger i den undersøgende tilgang. Dette skaber en god indgangsvinkel til den viden, der er baseret på dialogen. 
Nogle af børnene har allerede kompetencer til at kunne kommunikere verbalt. Herigennem giver de udtryk for undringer og spørgsmål, imens andre børn kommunikerer nonverbalt. Her må vi som pædagoger, ligeledes følge børnenes nonverbale kommunikation og italesætte det, de ligeledes undrer sig over eller spørger om. 
Denne praksis, som er baseret på aktiviteten "Naturens overflader", har til hensigt at skabe en Phronesis viden. Dette betyder, at de deltagende børn her opnår erfaringer med de udvalgte elementer. 
Denne erfaring vil de på sigt kunne overfører/koble til deres fremtidig færden i vores biotop og herved have et større kendskab til og erfaring med de forskellige overflader. 
Det er ligeledes ønskeligt, at aktiviteten vil være medvirkende til, at de børn, som tidligere har været perifert deltagende, på sigt bliver mere selvhjulpne og aktive, når vi besøger vores biotop 🌳🌳

Nedfaldne blade ( fx knasende, glatte, våde )


Mos (blødt, vådt, "livligt" )

Bark (fx hårdt, rut, ujævnt)

Is fra søen (Fx koldt, vådt, smelter, glat) 



Her er 4 forskellige typer af  naturens overfalder, som vi har taget med tilbage i vuggestuen:

                   
 
                   

Børnene er her i gang med at udvider deres erfaringer og forståelser 




 

Kildehenvisning:
Ejbye- Ernst, N. og Stokholm, D (2015), Natur og udeliv. Uderummet i pædagogisk praksis. Systime 



                                                                

2 kommentarer:

  1. Spændende aktivitet. Jeg synes I får brugt jeres faglige viden om børnene aktuelle niveau og forudsætningner i et fint samspil med vidensformerne i forhold til at planlægge perspektivrige oplevelser for børnene. Rigtig god formidling af jeres overvejelser.

    SvarSlet

K4 aktivitet: Karse

Vi har under vores planteholdsopgave del 2 beskrevet, hvordan vi tilrettelægger og gennemfører en pædagogisk aktivitet med fokus på karse🌱 ...