mandag den 25. januar 2021

Aktivitet: Mini biotop





Naturen giver børnene rig mulighed for at gøre sig erfaringer med og udvikle forståelse for sammenhænge i naturen. Vores biotop har, som pædagogiske læringsmiljø, et stort potentiale for at skabe et mulighedsrum for dette.
Vi besøger jævnligt vores biotop i Vesterskoven sammen med børnene- og her vil vi blandt andet opleve naturens udvikling over tid🍂🍃

I den pædagogiske aktivitet Mini biotop ønsker vi at skabe og følge naturens udvikling over tid, på et lille og afgrænset område, som vi dagligt kan observere sammen med børnene👶🏼👧🏾🧒🏻

Som forældre vil I også sagtens kunne lave Jeres helt egen Mini biotop sammen med børnene derhjemme fx i haven eller på altanen🏡 🌱🌻🌳

Pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med aktiviteten mini biotop 

Nedenfor har vi udarbejdet en SMTTE over den didaktiske aktivitet Mini biotop:

Sammenhæng: 

I vores daglige pædagogiske arbejde er vores målgruppe vuggestuebørn i alderen fra 10 mdr. til ca 3 år.  

dagtilbuddet arbejder vi ud fra Den styrkede pædagogiske læreplan og under § 11 i “Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i de seks læreplanstemaer”, står følgende beskrevet under 

Læreplanstema nr. 5: Natur, udeliv og science: 

1) Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. 

2) Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed. 

(Bekendtgørelse om pædagogiske mål og indhold i seks læreplanstemaer, 2021)  


I det pædagogiske arbejde med børn har vi erfaring med, at børn undersøger ved at bruge kroppen og dens sanserapperat til at opnå nye erfaringer. Her er det hensigtsmæssigt, at børnene oplever de 3 forskellige faser, nemlig Opdagelsesfasen, Undersøgelsesfasen og Refleksionsfasen(Edlev, 2019, s.60-62). I aktiviteten har vi som pædagogisk sigte, at der bliver skabt mulighed for, at børnene indgår i alle 3 faser. Netop fordi, at faserne er hensigtsmæssige, når vi ønsker, at børnene opnår en læring og forståelse for Mini biotopens forandringer og herigennem tilegner sig erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge i henhold til bekendtgørelsen om pædagogiske mål i læreplanstemaet, Natur, udeliv og science.


Mål: 

At børnene oplever, samt opnår en forståelse for, at vores Mini biotop forandrer sig over tid. De ældste af børnene relaterer Mini biotopens forandring til den omlæggende natur i deres hverdag og til vores biotop i Vesterskoven.

 

Tiltag: 

  • Vi tager sammen med børnene ud til vores biotop i Vesterskoven, hvor vi i fællesskab graver jord op fra skovbunden (foto 1).
  • Vi undersøger jorden, som vi graver op i spanden. Vi taler om det, som vi ser i jorden og de spørgsmål, som børnene stiller (foto 2).
  • Vi tager jorden med hjem til vuggestuen og placerer jorden i en “kartoffelspand” (foto 3 og 4).
  • Vi stiller spanden med jord ved vuggestuens indgang, som er et centralt sted, hvor vi dagligt kan betragte udviklingen i spanden (foto 5).
  • Vi tager løbende billeder af jorden således, at vi sammen med børnene kan sammenligne billederne og herigennem følge udviklingen.
  • Vi planter de voksne planter på vuggestuens legeplads.

Tegn: 

  • Børnene undres, når noget nyt opstår i jorden. Blandt andet ved at pege og italesætte deres undringer.
  • Børnene er nysgerrige på selve aktiviteten og går selv på opdagelse efter fx små skud eller rødder på legepladsen. 
  • Børnene leder efter "samme liv"  i skovebunden ved vores biotop og genkender de samme spirer/planter, som de ser i vores Mini biotop.

Evaluering: 

Vi vil løbende evaluere over aktiviteten og evt. justere den undervejs således, at vi skaber de bedste betingelser for, at vi opnår vores didaktiske mål.

Forløbet afsluttes og evalueres endeligt juni 2021.   


Kilde: 

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/968

Edlev, L.T. (2019). Natur og miljø i pædagogisk arbejde (3. udgave).København. Munksgaard.


Foto 1: Vi har fjernet bladene fra jorden på det sted, hvor vi skal grave.


Foto 2: Vi har gravet jorden op og kan nu kigge i jorden.
Vi fandt rødder, små spirer, regnorme og bænkebidere.

Foto 3 og 4: Jorden fra biotoppen placeres i vores kartoffelspand 

Foto 5: Vores mini biotop foran indgangen Til vuggestuen. 
Dette foto er fra den 22/1 2021. Vi vil løbende ligge billeder op her på bloggen, så I også kan følge i mini biotopens udvikling.
Foto 6: Mini biotop den 31/1 2021 Idag er jorden i vores mini biotop hård pga. dagens smukke frostvejr.
Foto 7: Mini biotop d 21/2 2021 Idag er vores mini biotop kommet ud i det fri igen. Den har været opbevaret i et læskur de sidste 14 dage pga. det meget kolde vintervejr. 

4 kommentarer:

  1. Fed ide - det skal vi da også have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christina:)
      Dejlig at du kan lide ideen om en mini biotop.
      mvh Anette

      Slet
  2. Hejsa - meget spændende idé med mini biotopen og smart med kartoffelspandene så man kan kigge med fra siden :-) Oplever I udfordringer med dyrenes overlevelse nu hvor det fryser så meget? Overvej om det kan være nødvendigt at pakke spanden lidt ind for at isolere hvis den hårde frost forsætter. Fint at fastholde forandringerne med fotos - bruger I også dem med børnene, så den kan huske udgangspunktet? Hvilke forandringer forventer I der vil ske i spandene? det bliver spændende at følge med :-D

    SvarSlet
  3. Hej Ida
    Tak for din feedback:) Vi har på nuværende tidspunkt taget vores forholdsregler i forbindelse med den hårde frost.
    Omkring dit spørgsmål vedr. fastholdelse af forandringen med foto, er det netop det vi påtænker som også nævnes under vores tiltag punkt 5, der lyder;
    Vi tager løbende billeder af jorden således, at vi sammen med børnene kan sammenligne billederne og herigennem følge udviklingen.
    Vi håber på sigt at kunne opleve at fx frø begynder at spirer og udvikle sig til en af de planter som vi kan genkende fra vores Biotop ude i vesterskoven, dette har vi beskrevet under tegn i overstående SMTTE-model.
    Vi tænker lige som dig, at det bliver interessant at følge fremadrette.
    mvh Anette

    SvarSlet

K4 aktivitet: Karse

Vi har under vores planteholdsopgave del 2 beskrevet, hvordan vi tilrettelægger og gennemfører en pædagogisk aktivitet med fokus på karse🌱 ...