Tilegnelse af ny viden igennem arbejdet med vores dyrehold
Under vores dyreholdsforløb har vi begge tilegnet os ny viden og dertilhørende erfaringer på flere forskellige områder.
Den helt store forskel er i forhold til opnåede naturfaglige viden, som vi har tilegnet os i gennem arbejdet med selve etableringen og pasningen af vores regnorme.
Vi må blankt erkende at vores viden om og erfaringer med regnorme under opstarten var yderst begrænset.
I starten af forløbet valgte vi derfor at tilegne os en god portion katalogviden omkring regnormens basale behov. Med den katalogviden i rygsækken gik vi igang med at tilegne os nye færdigheder og evner, lige som Lars Østergård beskriver det under arbejdet med naturvidenskabelige kompetencer🤓📕
Vi har desuden fået viden om, hvordan vi med opbygningen af et lege- og læringsmiljø, med dyreholdet som omdrejningspunkt, har kunne opbygge nye færdigheder og læring omkring de naturfaglige begreber i børnehøjde. Både ved at skabe nogle pædagogiske aktiviteter med selve dyreholdet, men bestemt også igennem konkrete tiltag, der understøtter stilladeringen af børnenes læring.
Etiske spørgsmål til pædagogisk overvejelse
Det har under vores forløb med dyreholdet været helt centralt at have fokus på følgende punkter:
• Regnormenes basale behov, herunder Pasning og pleje
• Hvornår sætter vi regnormene fri igen?
Under hele forløbet med vores dyrehold har vi hele tiden sikret, at regnormene i terrarierne har haft de rette betingelser for, at vi etisk ville kunne forsvare, at vi havde dem boende.
Vi har derfor bl.a. sørget for, at regnormenes livsbetingelser i terrariet har matchet deres vante omgivelser mest muligt. Terrarierne er udover jord derfor blevet fyldt med bl.a. visne blade på toppen, løbende blevet fugtet og placeret i et mørkt skur udenfor. Derudover har vi løbende fodret regnormene med fx rester fra børnenes madpakker.
På baggrund af nogle etiske overvejelser omkring, hvor længe vi kunne have regnormene boende i vores terrarier, har vi ved afslutningen af vores pædagogiske aktiviteter med dyreholdet valgt at sætte dem fri igen.
Børnenes har under samtlige processer deltaget aktivt, så de også har opnået erfaringer med de etiske perspektiver omkring dyreholdet. Vi håber på den måde, at vi kan være med til at understøtte børnenes begyndende forståelse og omsorg for naturen, hvilket vi umiddelbart er lykkedes med.
Perspektiver på det pædagogiske arbejde med vores dyrehold
Børnene har udvist stor empati og omsorg for regnormene. Børnene har opnået en begyndende forståelse for regnormene og deres behov.
Børnecitater:
“Regnormene glad, spiser min frugtstang”
“Shhhh, regnormen sover”
“Regnormen der, udenfor” (peger ud på legepladsen)
“Fuglen kommer, spiser regnorm”
“Regnormen sover i jorden”
“Regnormen kryber”
Desuden oplever vi, at et dyrehold har nogle gode perspektiver i forhold til at skabe et fælles fokus og en fælles opmærksomhed, hvor vi igennem dyreholdet kan skabe lege- og læringsmiljøer, der tilgodeser barnets udvilkling af kompetencer indenfor alle 6 læreplanstemaer.
I de pædagogiske aktiviteter med dyreholdet vil børnene fx få mulighed for at udvikle følgende:
Personlige kompetencer: Turde holde regneormen i sin hånd og opleve mestring
Sociale kompetencer: Være sammen med sine venner om et fælles tredje og udvise hensyn til både regnorme og venner
Kommunikative og sproglige kompetencer: Tilegne sig nye sproglige begreber og/eller på anden måde kommunikere om den nye viden, verbalt eller nonverbalt
Kompetencer indenfor kultur, æstetik og fællesskab: Omsætte indtryk fra oplevelserne med dyreholdet igennem nye æstetiske udtryk fx igennem leg med saltdej
Kompetencer indenfor krop, sanser, og bevægelser: Bruge krop og sanser aktivt i konkrete oplevelser med regnormene fx. røre ved, grave efter, krybe som m.m.
Kompetencer indenfor natur, udeliv og science: Udvikle evner og færdigheder til at eksperimentere, undersøge, observere m.m.
Gode oplevelser i det pædagogiske arbejde med dyreholdet
Børnenes begejstring og oplevelse af hvordan de suger oplevelser til sig, for herigennem at understøtte deres personlige udvikling og skabe nye erfaringer, både i forhold til de naturfaglige kompetencer, men også på det personlige - sociale - og kropslige plan.
Desuden har vi i begge vuggestuer, både i Favrdal og Blomsterhaven, lykkedes med at engagere vores kollegaer, som altid er med på vores ideer og initiativer og som glædeligt bidrager fagligt med nye perspektiver og tiltag.
Afslutningsvis skal alle de skønne stjernestunder, som vi har haft sammen med børnene i forbindelse med vores dyrehold fremhæves. Det har været fantastisk at kunne fordybe sig sammen med børnene, undersøge og eksperimentere sammen med dem og vores kollegaer, samt opleve hvordan forældrene har tilkendegivet ros i forbindelse med forløbet.
Alt i alt er forløbet gået over al forventning og vi har begge fået en helt ny interesse for natur og udeliv og glæder os til at implementere det meget mere i vores hverdag i vuggestuen🐜🌱 🌻
Hej med jer, spændende refleksioner over de etiske dimensioner i arbejdet, og en god ide at i perspektivere gennem læreplanstemaet. Og fedt at mærke jeres entusiasme;-)
SvarSlet